11 maart 2020

Jan de Hoop vertelt over ‘Je Stem als Krachtbron’

(meer…)

DISC in je stem; wie heb ik aan de lijn?

23 februari 2020

Binnen klantcontact zijn medewerkers vaak uitvoerig getraind in het inzetten van de juiste gesprekstechnieken. Wat zeg je op welk moment en hoe bied je ruimte aan weerstand? Maar wat we daarbij niet beseffen is dat de toon en de kleur van de stem primair dit hele proces in positieve of negatieve zin beïnvloeden. Trainen van gespreksinhoud is zinloos zonder aandacht voor de vorm. Daartoe moet je weten wat voor type persoonlijkheid je aan de lijn hebt en daar vervolgens op leren afstemmen. Hoe je dat doet lees je in dit artikel. (meer…)

Emolutie!

23 februari 2020

Wat me het laatste jaar overkomt ervaar ik als heel bijzonder. Graag wil ik dit proberen te beschrijven. Vanuit mijn persoonlijke ervaring. Omdat ik me er zo verrast en dankbaar over voel en ervaar dat dit is waar we in de toekomst heen bewegen. En wel dankzij een ‘emolutie’. De individualisatie en alle gevolgen ervan hebben beslist negatieve kanten. We slaan er soms veel te veel in door. Maar toch zie ik nu vooral de positieve gevolgen: we mogen eindelijk weer leven en werken met inclusie van ons gevoel en intuïtie en beter nog: we schamen ons er niet meer voor dit erin te betrekken! We mogen onze gevoelens tonen. We nemen ze weer serieus. We hoeven geen übermensch meer te zijn. Er komt meer ying naast de yang. We mogen eindelijk weer ontspannen! Ademhalen. Openen.

Er is binnen onze werksituaties intern en extern grote behoefte aan verbinding, samenzijn, het uiten van gedachten en gevoelens. We willen daarin gehoord worden en elkaar horen, weer leren van elkaar. We voelen dat we deel zijn van een groter geheel.

(meer…)

Wie heb ik aan de lijn? Leer afstemmen op je klant.

2 december 2019

Binnen klantcontact zijn medewerkers vaak uitvoerig getraind in het inzetten van de juiste gesprekstechnieken. Maar wat we daarbij niet beseffen is dat de toon en de kleur van de stem primair dit hele proces in positieve of negatieve zin beïnvloeden. Trainen van gespreksinhoud is zinloos zonder aandacht voor de stem. Daartoe moet je weten wat voor type persoonlijkheid je aan de lijn hebt en daar vervolgens op leren afstemmen. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Wij zijn ‘hardwired’ voor stemgeluid. 

Onze hersenstam reageert instinctief op stemgeluid. Al eerder dan je cognitie beseft wat de inhoud van de boodschap is, reageert je brein op de klank van de stem die de boodschap brengt. Ook je klant vraagt zich onbewust af; is deze stem betrouwbaar? Het wordt daarom tijd dat we afstappen van puur inhoudelijke focus op gesprekken. Lees hieronder welke non-verbale aspecten in jouw stem de de ander beinvloeden.

(meer…)

Faalangst? Gas erop!

19 november 2019

Faalangst? Ik ben er zelf expert in. Op school was ik faalangstig bij examens of proefwerken, op het podium als zangeres en ook tijdens mijn opleidingen en oja, ook tijdens motorrijles. Ik kon volledig blokkeren of op de vlucht slaan en afzeggen. Ik weet precies hoe het voelt. Hoe fijn dat ik deze ervaringen en het overwinnen ervan nu kan meenemen in mijn werk als stem- en presentatiecoach, waarbij ik performers, presentatoren, zangers en sprekers help excelleren en deze angst overwinnen. Gas geven op de dingen die je niet durft maar wel graag zou willen durven! Daar vertel ik je in dit artikel meer over. 

(meer…)

De kracht van contrast!

19 november 2019

Al vanaf het moment dat we in de wieg liggen gaan onze ogen en oren naar datgene dat opvalt of afwijkt. Omdat ons reptielbrein gericht is op overleven zijn we geprogrammeerd dit te registreren. Contrasten in beeld en geluid trekken onze aandacht.

Beelden zoals de foto hier links betoveren ons; ze geven sterk contrasterende vormen die ons raken. Geluid dat dynamisch is, luid, zacht, hoog, laag, het trekt de aandacht van onze oren. In muziek betovert het ons, neemt het ons mee in een gevoel, een verhaal. Commercials maken er handig gebruik van en ook jouw speech of presentatie heeft er baat bij; contrast in je verhaal en uiterlijk. De vorm waarin jij de inhoud van jouw verhaal giet maakt het verschil tussen wel of niet gehoord worden.

Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips waarmee je de aantrekkingskracht van je presentatie én je uiterlijk onmiddellijk vergroot,

(meer…)

Debby is a talented professional who has a real gift for communicating with individuals and groups and for helping adults and children to overcome their speech difficulties. Sessions with Debby are inspirational and highly effective: she speaks from the heart and has the charisma and expertise to really bring people on in the way they perceive and present themselves. She’s a great model, too, of how to balance family responsibilities and a professional career. I value my relationship with Debby and know that anyone I refer to her will be in the best possible hands.

CEO Childrearing Matters

Debby acted as workshop leader on our inspiring event for lecturers; the Lecturers’ Day CEG on April 14, 2014. She held two workshops for our professionals who teach courses on a daily bais. She gave them tools to help them use their voice, how to prevent hoarseness and other vocal problems and how to impress with their voice. Allthough there was much choice in workshops, hers was most popular. We have received many positive comments from our lecturers about her workshop. They all find the tips & tricks very helpful.

Chantal van Woggelum – support secretary Board of Examiners @Delft university

Ik vond het geweldig om samen met Debby te werken aan mijn presentatietechnieken. We hebben niet alleen mijn stem, maar ook aan mijn houding en zelfvertrouwen tijdens het presenteren onder de loep gehouden. Daarnaast geeft ze leuke en praktische oefeningen om je technieken te verbeteren, waardoor je ook in het dagelijks leven kunt oefenen. Debby kan zich uitsteken inleven en dat maakt het zeer aangenaam om met haar te werken.

Channa Benard – freelance creative Brand Identity and content

Debby is een bijzonder mooi mens, die je anders laat denken en aankijken tegen zaken en ervoor zorgt dat je zonder angst je stem gebruikt bij presentaties. Ze is begripvol, helder, heeft humor, komt met veel tips en adviezen en begeleidt je bij het leren omgaan met situaties. Mijn gereedschapskist tijdens de coaching aangevuld met nieuwe handvatten waarmee ik meteen aan de slag kon. Tussendoor hield Debby contact via de e-mail en ook dan kreeg ik weer veel waardevolle tips van haar. Ik denk dat geen (individuele) coaching bij haar hetzelfde is. Juist doordat zij zo goed weet in te spelen op jou als persoon, jouw gedrag en wensen, werkt de aansluiting als coach goed. Debby is zeer aan te bevelen!

Zwannie Jager – Mio Advies